Eric Goens: "Het gebrek aan ontzag voor de politie is stuitend geworden"
Author Message
Aptrgangr
Nulla crux, nulla corona
Supervision

Deutschland

In een veel gedeelde open brief op Facebook (zie onderaan) kaart een anonieme agent(e) het lot van zijn collega’s aan. "U praat tegen mij op een manier die u in elke andere situatie een bloedneus zou opleveren, maar u verwacht van mij dat ik dat zonder meer accepteer", schrijft de agent. Reportagemaker Erik Goens, las de brief en begrijpt de frustraties. "Het gebrek aan ontzag voor de politie is stuitend geworden", zegt hij in "De wereld vandaag" op Radio 1.
Begrijp je, vanuit wat jij als documentairemaker hebt gezien, wat deze anonieme agent wil zeggen?

"Ik ben het niet met alles uit de brief eens. Ik vind dat hij bij momenten nogal ‘chargeert’, maar anderzijds begrijp ik natuurlijk wel die boosheid. Ik kan alleen praten over wat ik heb gezien in Brussel West en daar is het meer dan schering en inslag. Het is gewoon dagelijkse kost geworden: het verbaal uitschelden van politieagenten. Het is vaak ook op het randje van fysiek geweld. Dat je denkt van: “Kan dit allemaal?”. Je merkt ook dat agenten daar niet altijd op kunnen of mogen reageren. Er is een soort van ‘zedenloosheid’, zonder remmingen, waarbij de politie alleen nog maar met een stuitend gebrek aan ontzag wordt behandeld. (...)

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3011868

"The secret to happiness is freedom... And the secret to freedom is courage."
Thucydides

“My country, right or wrong; if right, to be kept right; and if wrong, to be set right.” Carl Schurz

"Both oligarch and tyrant mistrust the people, and therefore deprive them of their arms."
Aristotle

"Right, as the world goes, is only in question between equals in power, while the strong do what they can and the weak suffer what they must." Thucydides
2017 Jun 29 00:03
Like PostLIKE REPLY

Forum Jump:

User(s) browsing this thread: 1 Guest(s)